Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Isnin, 11 Julai 2011

Bersih 2.0 satu penganalisaan.

BERSIH 2.0 yang berlaku pada 9 Julai 2011 adalah merupakan satu peristiwa yang mengajak kita untuk berfikir dengan lebih luas lagi tentang situasi yang berlaku di Malaysia. Dimana Pro, dimana Kontranya bila berhadapan dengan isu ni. Telah banyak yang kita baca di media-media,blogger-blogger yang mengupas tentang isu ini dan satu persatu sumber itu perlu kita teliti sebelum kita membuat rumusan awal.


Sebagai aktivis masyarakat diperingkat akar umbi, saya sememangnya sensitif terhadap isu-isu yang sedemikian.  Cuma melihat isu BERSIH ini, saya lebih suka untuk membaca pendapat pelbagai pihak,cari sumber-sumber dan fakta yang dikemukakan kenapa begitu dan kenapa begini. Dari sudut dunia blog, Saya  mengharap agar isu-isu sebegini tidak diprovokasikan lagi. Provokasi hanya mengeruhkan keadaan. Jika anda punya kepakaran dalam politik dan ingin mengulas isu BERSIH v2.0, wujudkan entri perbincangan itu lebih baik untuk mengajak semua orang berfikir dengan lebih kritikal tanpa unsur provokasi.  Saya sangat berminat nak tahu pendapat orang lain dan kalau ada entri perbincangan tentang BERSIH 2.0 yang korang buat boleh kongsikan di ruangan komen.

Anak muda yang cintakan Malaysia, satu hari nanti generasi muda sekarang ini yang akan menerajui negara. Jika ingin memperbaiki keadaan masa hadapan,jom sama-sama memperbaiki diri kita sebagai belia generasi muda.
Beberapa point menarik dalam 8 perkara tuntutan BERSIH 2.0 yang wajar kita semua lihat dan menilai baik/buruknya :
 TUNTUTAN 1 : Bersihkan senarai Pengundi.

Senarai Daftar Pemilih dibersihkan sepanjang masa oleh SPR berdasarkan prosedur yang ditetapkan. Cara pembersihan antaranya seperti berikut:
  • Pembersihan dengan mengeluarkan nama mereka yang telah meninggal dunia daripada senarai pengundi
  • Pembersihan melibatkan alamat mengikut kad pengenalan. Mengikut undang-undang pendaftaran, seseorang yang tinggal di satu-satu tempat selama tiga bulan atau lebih, harus menukar alamat tempat tinggalnya menerusi JPN. Kemudian dimaklumkan kepada SPR sebab SPR hanya mendaftar pengundi mengikut alamat dalam kad pengenalan (MyKad). Isu “pengundi hantu” yang sering ditimbulkan pembangkang ada kaitan dengan kes tempat mengundi berbeza dengan alamat tempat tinggal mengikut MyKad.
TUNTUTAN 2 : Mereformasikan Undi Pos.
Jabatan Penerangan Malaysia Perlu kepada pindaan akta di Parlimen dan bukan melalui demonstrasi.
TUNTUTAN 3 : Guna Dakwat Kekal Dalam Pilihan Raya.
Jabatan Penerangan Malaysia Pada PRU yang akan datang, SPR bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik.
TUNTUTAN 4 : Akses Media Bebas & Adil.
Jabatan Penerangan Malaysia Kerajaan tidak sekat kebebasan untuk akses kepada mana-mana media selagi mana media tersebut mengikut undang-undang dan etika.
TUNTUTAN 5 : Tempoh Berkempen Sekurang-Kurangnya 21 Hari.
Jabatan Penerangan Malaysia Boleh mengundang suasana kurang sihat dan kos yang tinggi.
TUNTUTAN 6 : Kukuhkan Institusi Awam.
Jabatan Penerangan Malaysia Sedang dilakukan melalui Program Transformasi Kerajaan.
TUNTUTAN 7 : Hentikan Rasuah.
NKRA adalah di antara tindakan kerajaan bagi menghapuskan rasuah dan perlu disokong oleh semua pihak. Sebenarnya, SPR menjalin kerjasama bestari dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membanteras rasuah pilihan raya dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk kes jenayah dan kekecohan ketika kempen.
TUNTUTAN 8 : Hentikan Politik Kotor.
Kerajaan amat peka terhadap suasana ini tetapi sering menjadi mangsa politik kotor oleh pembangkang. Tuntutan bilangan 8 ini merupakan helah pembangkang yang sering menuduh tindakan menangkap mereka yang melakukan huru-hara sebagai permainan politik kotor kerajaan. Pembangkang sebenarnya tidak mahu mereka ditangkap pada Perhimpunan haram pada 9 Julai ini lalu tuntutan ini disenaraikan.
Sebagai kesimpulannya, Kerajaan mahupun Pembangkang akan bekerja keras sehinggalah PRU13 diadakan. Jangan sampai Kalah jadi Abu dan yang Menag jadi Arang.

Tiada ulasan: