Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 27 Januari 2010

Penulisan Blog yang membawa padah

ORANG tua-tua selalu berpesan, "bercakap siang pandang-pandang, bercakap malam dengar-dengar." Ini kerana jika tersalah cakap akan mengundang masalah yang lebih besar.
Itulah yang berlaku kepada penulis blog Aduka Taruna apabila dikecam pelbagai pihak ekoran tulisannya yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail yang mangkat Jumaat lalu.

Walaupun penulis itu telah memohon maaf secara terbuka setelah menyedari kesilapannya, tetapi menarik balik kata-kata tidak semudah mengundur perahu. Tulisan itu memberi kesan besar kepada kedaulatan raja-raja dan adab sopan bangsa Melayu.
Kes-kes penulis blog yang melampau batas dan menulis mengikut perasaan tanpa menilai kesannya, sudah kerap berlaku. Namun setakat ini tiada tindakan tegas daripada pihak berkuasa.

Apatah lagi kerajaan juga tidak berhasrat mengambil tindakan terhadap kes terbaru ini kerana penulis blog itu telah memohon maaf secara terbuka. Kita menghormati keputusan yang diambil oleh kerajaan tetapi dalam masa yang sama kita merasakan perkara-perkara seumpama ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.

Apabila lebih 31 laporan polis dibuat terhadap penulis blog tersebut, ia bukan sesuatu yang harus dipandang ringan. Ia membayangkan kemarahan orang ramai terhadap kebiadaban penulis itu.Membiarkan penulis celupar seperti itu terlepas begitu sahaja daripada sebarang tindakan seolah-olah memberi contoh yang tidak baik kepada penulis-penulis lain.
Ia membawa mesej bahawa undang-undang yang ada terlampau longgar dan kesalahan sebegitu boleh diselesaikan dengan hanya memohon maaf sahaja.

Pengendali laman web dan penulis blog perlu diberi kefahaman bahawa kebebasan menulis dan mengeluarkan pandangan tidak sepatutnya disalahgunakan. Setiap kebebasan ada hadnya.
Kemajuan teknologi komunikasi adalah untuk kebaikan manusia tetapi jika disalahgunakan, ia boleh mendatangkan impak yang tidak baik kepada semua pihak. Lebih-lebih lagi dalam masyarakat majmuk, kebebasan melampau cukup berbahaya dan boleh mendatangkan kesan negatif. Kawalan terhadap 'kebebasan' ini masih diperlukan.

Sehubungan itu, ketegasan kerajaan dalam menangani isu-isu sebegini amat diperlukan. Tutup sahaja blog-blog yang tidak beretika ini dan bawa penulisnya ke muka pengadilan.
Dalam hal ini, kita perlu mencontohi negara-negara lain termasuk di Barat. Walaupun memperjuangkan kebebasan bersuara, namun blog-blog yang tidak beretika tetap disekat dan dilarang penyiarannya.

Kerajaan tidak boleh lagi berlembut dengan golongan yang cetek akal ini. Sudah sampai masanya mereka diberi 'pengajaran' yang berguna supaya kes-kes seumpama ini tidak berulang lagi.

Tiada ulasan: