Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 6 Januari 2010

Sambutan tahun baru serlah keruntuhan akhlak generasi muda

BEBERAPA hari lalu penduduk di seluruh dunia menyambut tahun baru. Ada yang meraikannya dengan program keagamaan atau pesta dan hiburan. Di bandar besar sambutan dengan nyalaan bunga api yang sebelumnya disusuli konsert sudah menjadi amalan masyarakat pada hari ini. Negara kita juga tidak terlepas daripada bahang sambutan tahun baru. Sambutan detik 12 malam diadakan di merata tempat. Masing-masing begitu teruja meninggalkan 2009 dan melangkah ke tahun baru. Namun, amat menyedihkan apabila kita perhatikan cara sambutan masyarakat Malaysia kini. Malam tahun baru adalah masa paling sibuk bagi penguat kuasa jabatan agama Islam di seluruh negara melakukan operasi mencegah pasangan khalwat termasuk dalam kereta atau di hotel murah. Isu ini jarang didebatkan kenapa? Jenerasi sebeginikah kita harapkan mendokong kecemerlangan 2020 nanti. Sudut agamanya jauh sekali...

Bagi pasangan itu, sambutan tahun baru lebih bermakna jika dapat bermadu kasih dan memenuhi nafsu yang terpendam selama ini. Tidak dilupakan ialah sambutan tahun baru dengan lumba haram yang dianjurkan anak muda. Ia juga malam bagi mat rempit menggadai nyawa. Walaupun operasi dan sekatan jalan raya dilakukan secara bersepadu oleh polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan pada malam sambutan tahun baru, itu semua tidak pernah diendahkan.

Kedegilan mereka merempuh sekatan jalan raya membimbangkan kita. Dalam kepesatan pembangunan negara hari ini, krisis jati diri semakin parah dan menggusarkan kita. Mana tidaknya, agama tidak lagi dijadikan sandaran dalam kehidupan, sebaliknya terus disisihkan. Nilai moral bukan menjadi pegangan, tetapi budaya hedonisme jadi ikutan. Cara pemakaian bohemian terus menjadi trend, sekali gus menyumbang kehancuran akhlak generasi muda. Hatta nak memperkatakan significantnya kalimah Allah dalam hidup mereka, apa tah lagi.

Tiada ulasan: