Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Sabtu, 4 April 2009

Pengumuman PM mengenai pembebasan Tahanan ISA, Pemahsuhan Penerbitan 2 Akhbar dan Kaji semula ISA

Pengumuman yang dibuat oleh Dato Seri Najib semalam sememangnya dinantikan oleh ramai pihak. Pengemuman pembebasan 13 Tahanan ISA seperti yang diumumkan oleh beliau telah mengingatkan saya tentang pengemuman yang sama pernah dibuat oleh Tun Mahathir semasa beliau mula dilantik sebagai Perdana Menteri dulu.
Saya melihatnya sebagai tindakan positif kerana sebagai Perdana Menteri yang baru dilantik, beliau sememangnya wajar untuk membuat kejutan awal kepada perubahan yang beliau janjikan. Mengkaji semula ISA juga, bukanlah sesuatu yang mudah tetapi telah turut diumumkan oleh beliau untuk dikaji semula. Suatu tindakan yang berani dan wajar diberikan penghormatan dan ruang untuk beliau buktikan.
Perkara ketiga yang telah umumkan juga adalah tentang pemahsuhan penggantungan 2 akhbar utama pembangkang. Ini jelas menunjukkan bahawa beliau agak terbuka dan mengarah kepada kebebasan media dinegara ini. Suatu tindakan yang berasaskan realiti selaras dengan pembangunan minda rakyat dan kehendak semasa.
Bagi saya, andaian samada ianya lebih kepada tindakan populis atau tidak terserahlah kepada rakyat untuk menilainya. Tempoh masa yang begitu mencukupi selepas ini akan menjadi penentunya. Persoalan samada pengumuman tersebut adalah untuk menarik undi di 3 kawasan Pilihanraya kecil yang bakal membuat penentuan juga tidak samasekali terjejas cuma ianya dilihat sebagai secara kebetulan sahaja.
Pengundi mempunyai persepsi dan andaian masing-masing. Sebagai rakyat dan pengundi yang matang mereka semestinya melihat mengenai survival jangka panjang. Peluang dan ruang telah cukup untuk seluruh rakyat menilainya. Saya yakin jika Najib bijak membuat percaturan, barisan Kabinet baru juga akan menjanjikan sesuatu yang positif buat kita semua.
Mengenai kemasukkan Tun Mahathir dalam UMNO serta kesannya selepas ini. Bagi saya ianya merupakan kemasukkan biasa seperti mana Tun sendiri pernah keluar dan masuk semula semasa zaman Tungku Abdul Rahman dulu. Bercakap tentang perpaduan demi rakyat, semua pihak sebenarnya memainkan peranan, bukan Tun Mahathir sahaja. Malah pimpinan Pakatan Rakyat pun mempunyai peranan untuk bersama dengan PM yang baru demi kebaikan rakyat dan demi berdepan dengan perbagai cabaran yang mendatang.
Dalam coretan yang begitu ringkas ini, Tahniah dan Shabas buat beliau.

Tiada ulasan: