Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 8 April 2009

Kekalahan satu pengajaran yang mahal nilainya buat BN

1. Seperti yang telah kita semua maklumi, keputusan Pilihanraya Kecil Bukit Selambau dan Bukit Gantang telah sama-sama kita maklumi. Ada yang terkejut dan ada pula yang sudah menjangka. Apa pun, yang pasti adalah kenyataan yang terpaksa ditelan bulat-bulat oleh BN khususnya Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru.

2. Adalah amat malang bagi UMNO sebagai parti tunggak dalam Barisan Nasional untuk memikul amanah untuk terus memacu negara dalam penggal yang mendatang ini kerana kehadiran PM baru serta penyenaraian anggota kabinet baru oleh beliau gagal sama sekali menyakinkan pengundi atas pagar di 2 tempat yang dimaksudkan.

3. Fakta yang perlu dinilai juga adalah masalah dalaman UMNO, khususnya bagaimana parti yang sudah mengjangkau lebih dari 50 tahun itu mengendalikan proses pemilihannya baru-baru ini. Sistem kuota dan isu politik wang sememangnya menjejaskan kredibilitinya. Bukan sahaja dikalangan ahli apatah lagi rakyat biasa yang menjadi pemerhati.

4. Kehadiran mantan PM, Tun Mahahtir juga sedikit sebanyak mungkin ada relevantnya juga. Positif atau tidak hanya masa sahaja yang akan menentukannya. Yang pasti jika tidak diurus dengan baik, ianya akan memberi impak yang kurang menyenangkan selepas ini.

5. Kedudukan tokoh yang kontraversi seperti Ketua Pemuda UMNO yang baru juga tidak boleh dipandang rendah. Kemana beliau selepas ini khususnya didalam kabinet juga akan menjadi pemerhatian umum. Didapati bersalah tetapi telah dimenangi.....sehingga didalam dewan Merdeka menjadi sorakan sebahagian dari perwakilan, kenapa?

6. Mampukah UMNO dan seterusnya BN selepas ini merubah seperti yang diandaikan berdasarkan kepada kehendak rakyat atau phenomena membenci dan ingin melihat BN terus jatuh semasa Pilihanaraya Umum ke 13 nanti, samalah kita tengok nanti.

Cabaran sememangnya getir buat Najib sebagai PM baru. Walaubagaimana pun, hanya beliau sahaja yang tahu akan kaedah merawatnya. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Tiada ulasan: