Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 29 April 2009

Pemantauan kesan keujudan Restoren 24 jam

Adakah kita semua sedar bahawa restoran 24 jam yang tumbuh bagai cendawan di Malaysia adalah punca kepada kebanyakan masalah sosial di Malaysia ? Jika dulu hanya dibandar-bandar besar sahaja dibenarkan pembukaan restoran 24 jam , kini pekan-pekan kecil juga memiliki restoran-restoran 24 jam. Sejak awal tahun 2002 terdapat peraturan yang membenarkan kelab, disco, pub, pusat hiburan dibuka sehingga 1.00 pagi. Sekurang-kurangnya dengan penguatkuasa peraturan tersebut banyak kes-kes jenayah telah dikurangkan.Selepas itu makin menjadi-jadi pula restoran yang beroperasi 24 jam terutamanya restoran India.
Alasan dari kebanyakan mereka ialah untuk menyediakan kemudahan makan minum kepada orang ramai. Soalnya di Malaysia ini adakah sukar untuk kita mendapat makan atau minum walau dimana saja kita berada ? . Kemudahan yang sebenarnya yang disediakan oleh restoran-restoran 24 jam ini ialah tempat melepak, tempat berkumpul sebelum melaksanakan sesuatu aktiviti selepas larut malam dan tempat untuk melarikan diri dari rumah.Cuba kita perhatikan siapakah pelanggan-pelanggan restoran 24 jam ini. Rata-ratanya terdiri dari remaja dan tidak kurang juga orang dewasa. Mereka ini seolah-olah tiada tempat tinggal untuk mereka pulang.. Seolah-olah restoran itulah rumahtangga mereka. Anak remaja berlepak dan bersembang kosong, bergelak ketawa tanpa arah tujuan. Mat rempit pula menjadikan restoran 24 jam ini sebagai stesen perhentian mereka sementara menunggu operasi polis trafik berakhir.
Golongan gay, pelacur murahan, pondan, lesbian, pengkid dan bohsia juga menjadikan restoran-restoran 24 jam ini sebagai tempat lepak sementara menunggu pelanggan atau bagi menyusun langkah untuk aktiviti seterusnya. Teruna dan dara pula menggunakan restoran-restoran 24 jam ini untuk sesi bertepuk tampar sebelum melangkah ke agenda seterusnya.Golongan yang lebih dewasa pula berborak sehingga pagi dengan pasangan masing-masing yang pastinya bukan isteri mereka yang sah. Dimanakah isteri dan anak-anak mereka ? Siapakah yang menjadi pelindung kepada keluarga mereka dirumah ? . Apakah mereka ini mengabaikan kehidupan berkeluarga mereka ? .
Jangan terkejut jika kita dapat melihat pak haji dan pak lebai juga melepak di restoran-restoran 24 jam ini sampai ke pagi. Dari cerita-cerita perniagaan, skim cepat kaya hinggalah kepada sembang-sembang politik. Seolah-olah tiada hari siang bagi mereka.Gejala sosial adalah berpunca dari sini. Kehidupan tanpa sempadan waktu dan campur gaul tak berakhlak berakar umbi disini. Pasukan keselamatan pula sukar untuk mengawal gerak geri awam selepas tengah malam disebabkan pergerakan manusia sudah menjadi 24 jam. Jika dulu sesiapa yang masih berada diatas jalan atau ditempat awam selepas jam 12 malam tanpa sebarang alasan munasabah akan disiasat dan diambil butiran peribadi, tetapi kini semuanya itu tidak dapat dilaksanakan lagi.
Hasilnya ialah terdapat pergerakan orang awam dimana-mana sahaja sepanjang masa. Maka bertambahlah kes-kes pecah rumah, samun dijalanan, rogol dan perkosa, khalwat dan berkesedudukan. Pergerakan orang awam sudah tidak terkawal lagi. Sesiapapun boleh berada dimana-mana tempat pada bila-bila masa. Apakah alasan pihak berkuasa tempatan untuk meluluskan lesen kepada restoran-restoran untuk beroperasi 24 jam ? Memberi kemudahan kepada orang ramai untuk makan minum ? Orang ramai memerlukan makan dan minum 24 jam sehari ? Untuk menjadikan sesebuah kawasan perbandaran itu sentiasa hidup ? Menggalakkan perkembangan ekonomi ? Jika itulah alasan-alasannya adakah berbaloi dengan kesan sosial yang menimpa masyarakat ? Fikirkan dengan hati terbuka dan rasa penuh tanggungjawab kepada rakyat jelata. Siapakah operator-operator restoran 24 jam ini ? Siapakah pekerja-pekerja mereka ? Berapa peratuskah rakyat tempatan ? Teruk sangatkah kesan ekonomi jika restoran-restoran tersebut dihentikan operasi sebelum jam 10.00 malam ?
Saya menyeru agar pihak-pihak berkuasa tempatan agar mempertimbangkan semula pemberian lesen restoran 24 jam yang tertakluk dibawah kuasa mereka. Faedah yang sedikit dari restoran-restoran 24 jam tersebut tidak berbaloi untuk masyarakat menerima kesan buruk darinya. Isu ini bukanlah satu isu yang baru. Ianya telah lama ditimbulkan tetapi ianya didiamkan begitu sahaja. Pihak-pihak berkuasa tempatan mengambil sikap pejam mata dan memekakkan telinga tentang isu ini..

Tiada ulasan: