Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 11 Ogos 2010

Sekolah untuk Remaja hamil satu "PERSIMPANGAN"

Orang kita mudah mencari jalan mengubati berbanding membasmi....Negara kita sudah memiliki berbagai pusat serenti untuk memulih penagih dadah dan Pusat itu dan ini yang seumpamanya. Kini di melaka hendak diujudkan pula pusat serenti untuk remaja yang merancang kehamilan atau terhamil akibat maslah sosial masa kini.

Saya menentang sekeras-kerasnya tindakan pihak kerajaan mewujudkan jawatankuasa pelaksana bagi sekolah remaja hamil. Persoalannya, bukankah mencegah lebih baik daripada mengubati?

Seperti yang telah dikatakan, kita sudah membina dan menguruskan banyak pusat serenti dan pemulihan akhlak bagi remaja yang terlanjur. Sememangnya membantu bagi sesetengah remaja, tetapi sejauh manakah keberkesanannya dalam membentuk sahsiah remaja yang lain?
Ini kerana mereka yang berada di dalam pusat pemulihan akhlak tersebut ialah mereka yang sudah melakar parut di dalam kehidupan sendiri.

Bagaimana pula dengan mereka yang masih berpeleseran di waktu malam di pusat hiburan bersama buah hati pengarang jantung, Pusat Hiburan dan aktiviti bebas dikalangan remaja mana pemantauannya? Remaja Belia negara yang berparti di Disko ! Dengan bangganya menunjukkan gambar mereka di laman web sosial Facebook. Mereka belum melakar parut itu, tetapi merekalah remaja-remaja yang 'merancang kehamilan'.

Sebagai pemimpin komuniti yang kerdil dari akar umbi dan mewakili kebanyakkan rakan seangkatan ingin menyuarakan isi hati kami, bahawa sesungguhnya nilai-nilai keagamaan yang dipelajari di sekolah sekarang ini hanyalah sekadar untuk mendapatkan simbol "A" di skrip jawapan peperiksaan.

Remaja kini mempunyai rakan-rakan yang pelbagai ragam dan gaya hidup. Guru-guru telah berusaha mengajar mereka mengenai ilmu agama. Tetapi malang sekali, mereka hanya belajar kerana peperiksaan. Sejauh manalah konsep 'kemanisan iman' di dalam buku teks Pendidikan Islam itu mampu menyentuh hati-hati remaja yang sentiasa berdarah panas? Ini kerana kekurangan kita iaitu pelajaran berorientasikan peperiksaan masih belum dapat diatasi.

Jangan dicegah aktiviti pemantapan rohani informal yang remaja cari di universiti, masjid dan NGO secara peribadi, dari situlah pemuda-pemudi yang berjiwa bersih dilahirkan. Saya berpendapat bahawa untuk menerapkan Pendidikan Islam di dalam jiwa remaja hamil tidak salah, tetapi apakah sumbangannya kepada juvenil negara secara keseluruhan?
Mengapa fokus diberikan kepada remaja perempuan yang telah hamil dan bukannya kepada remaja yang mempunyai masalah disiplin di sekolah? Bukankah mencegah pelajar-pelajar bermasalah disiplin dari akar umbi itu lebih berkesan?

Adalah baik kiranya pihak kerajaan menggalakkan aktiviti-aktiviti keagamaan di sekolah, surau di kawasan perumahan, dan kursus kepada pelajar bermasalah bagi menerap kefahaman tentang Islam yang sudah terang lagi bersuluh dan memandang hina kepada zina. Fahamkan anak-anak muda tentang konsep 'jauhi zina' yang Islam bawa dan bukannya 'jangan berzina' yang orang kita bawa.

Kementerian belia pula asyik memperuntukkan sejumlah besar wang rakyat kepada pembangunan Sukan semata-mata, mana besarnya peruntukkan untuk pembangunan Insan berbanding sukan? Kursus memantapkan keagamaan Remaja lebih Wajib bberbanding Sukan!

Pihak penguatkuasaan pun begitu juga, jika kita sendiri tidak bertindak siapa lagi? Bukankah yang menjadi mangsanya adalah anak cucu kita sendiri? Fikir-fikrkanlah..sempena Bulan Ramadhan ini

Kefahaman tentang Islam dari dalam hati akan melahirkan pelajar-pelajar bersahsiah tinggi dari semasa ke semasa. Itu satu kebaikan kepada mereka. Didiklah remaja. Kembalikan mereka kepada tujuan asal manusia diciptakan, untuk menjadi seorang khalifah dan beribadah di muka bumi. Huraikan tentang apa yang Allah katakan tentang Khalifah dan Ibadah. Dengan itu, mereka tidak mempunyai masa lagi untuk berfoya-foya. Selaras dengan cabaran masa depan yang bertunjangkan ilmu dan amal.

Tiada ulasan: