Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Ahad, 15 Ogos 2010

Penyelesaian terkini dari perspektif Kabinet Malaysia

Tak sampai 2 minggu dibulan Ogos ini, masyarakat dikejutkan dengan tiga berita pembuangan bayi yang menyayat hati. Kes pertama pada 9 Ogos di Pulau Pinang, kes kedua pada 11 Ogos di Ayer Keroh, Melaka dan kes ketiga pada 12 Ogos di Tanah Merah, Kelantan.

Kes yang berturut-turut hari itu membuatkan Kabinet 'naik angin' sehingga memaksa satu keputusan diambil iaitu mengarahkan individu yang terlibat disiasat mengikut Kanun Keseksaan bagi kesalahan membunuh atau percubaan bunuh yang membawa kepada hukuman gantung sampai mati atau penjara maksimum 20 tahun.

Sebelum ini, kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak (denda maksimum RM20,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali). Mungkin hukuman itu tidak begitu menggerunkan sehingga tiada sekelumit ketakutan bersarang pada diri mereka yang tergamak melakukannya.Oleh kerana tidak takut, maka mereka sewenang-wenangnya membuang janin atau bayi yang masih bernyawa di tempat-tempat terbuka tanpa mengira waktu sama ada siang atau malam.

Kenapa mereka begitu berani? Mungkin kerana hukuman yang tidak seberapa. Justeru, dengan hukuman mati mandatori itu, kita harap kes-kes pembuangan bayi dapat dikurangkan, jika tidak dapat diselesaikan. Kita juga berharap hukuman berat itu akan memberi kesedaran kepada mereka yang hamil luar nikah supaya segera mendapatkan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat, hospital, polis atau pertubuhan bukan kerajaan.

Mendapatkan kaunseling dan bantuan di tempat-tempat itu sekurang-kurangnya boleh melegakan tekanan yang dihadapi. Ini kerana kita percaya, mereka yang hamil luar nikah akan berada dalam keadaan emosi yang tidak stabil dengan jiwa yang tidak tenteram. Sebab itulah, mereka tergamak melakukan perbuatan kejam itu tanpa berfikir panjang. Dalam keadaan sekarang, inilah langkah yang perlu segera dilaksanakan. Namun, soalnya, adakah ini akan membuka jalan penyelesaian bagi menangani penyakit sosial yang semakin bernanah di dalam masyarakat kita hari ini?

Mungkin jawapan itu adalah ya. Apa lagi yang boleh kerajaan lakukan memandangkan ibu bapa dan masyarakat nampaknya memilih untuk 'lepas tangan'. Justeru, kerajaan perlu bertindak dan kita harap ia satu langkah yang mampu membendung berleluasanya perbuatan kejam tersebut. Arahan hukuman mati itu perlu diwar-warkan di dalam media terutama media elektronik. Sikap masyarakat kita yang kurang gemar membaca membuatkan saluran elektronik paling berkesan menyampaikan mesej tersebut.

Paparan mengenai hukuman itu boleh diselitkan di dalam rancangan-rancangan realiti yang menjadi kegilaan anak muda sekarang. Brosur, risalah dan lain-lain mengenai hukuman itu boleh ditampal di kawasan tumpuan ramai seperti stesen bas dan LRT, di dalam tren, sekolah, universiti, kilang dan juga di pintu-pintu masuk panggung wayang serta pusat-pusat hiburan.
Walaupun pahit untuk ditelan, namun kita harus terima hakikat bahawa anak-anak muda kita gemar berkunjung ke pusat karaoke, kelab malam dan pusat-pusat hiburan yang mana itulah lokasi yang merampas segala nilai-nilai murni hidup mereka.

Tindakan menutup tempat-tempat itu tidak menyelesaikan masalah kerana bahan-bahan lucah yang merangsang keinginan seks remaja bersepah di luar sana. Ini termasuklah telefon bimbit dan Internet yang merupakan gajet perlu masa kini. Kiriman gambar dan teks lucah kini semakin mudah berpindah tangan. Soalnya, adakah gajet itu juga mahu diharamkan?
Apa pun alasan diberi, tahniah kepada barisan Kabinet yang serius menangani gejala pembuangan bayi.

Ironinya...mengapa pandangan Tokoh Agama dan perspektif Islam jarang mahu kita bincangkan? Tepuk Dada tanya Iman

Tiada ulasan: