Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Rabu, 2 Februari 2011

Kenyataan Menteri Pertahanan berhubung pelatih PLKN beragama Sikh yang didakwa rambut dipotong harus dipuji

Kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam berhubung keputusan penyiasatan mengenai dakwaan seorang remaja lelaki beragama Sikh yang enggan meneruskan program latihan khidmat negara selepas mendakwa beliau mengalami trauma apabila rambutnya dipotong semasa sedang tidur seharusnya dipuji.

Keputusan Penyiasatan yang merumuskan bahawa insiden tersebut sebenarnya tidak sama sekali berlaku sememangnya wajar diberi perhatian. Ini kerana, kenyataan berani oleh Menteri berkaitan yang mendakwa ianya satu dakwaan palsu boleh mengundang kesan sampingan jika tidak ditangani dengan betul khususnya oleh ihak yag tidakbertanggung jawab.

Malah jika benar dakwaan tersebut sebagai palsu dan direka-reka, wajar pulalah pihak PLKN mengambil tindakan terhadap dakwan sedemikian agar ianya tidak berulang lagi dimasa yang akan datang.

Pelajar yang mendakwa insiden itu berlaku semasa beliau sedang tidur di asrama lelaki Kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Sungai Bakap, Pulau Pinang itu sewajarnya pula bertanggung jawab terhadap dakwaan tersebut. Beliau yang mengikuti latihan di kem itu sejak 4 Januari itu mendakwa hanya menyedari perkara itu apabila bangun tidur pada kira-kira pukul 6.30 pagi dan mendapati rambutnya yang sebelum ini panjang hingga mencecah pinggang didapati sudah pendek sekadar paras bahu, dipercayai dipotong antara 50 hingga 60 sentimeter.

Beliau berkata 10 pelatih lain yang tinggal bersamanya turut terkejut dengan kejadian itu dan mengesyaki ia dilakukan oleh penceroboh kerana asrama berkenaan tidak berkunci.

Katanya, kesemua pelatih yang tinggal bersama dalam asrama berkenaan berasal dari Ipoh, Perak dan beliau mengenali mereka.
Sementara itu, ayahnya Surinderpal berkata beliau juga tidak bersetuju anaknya kembali meneruskan latihan di kem berkenaan kerana bimbangkan keselamatannya.

“Jika ketika tidur orang lain boleh sewenang-wenangnya masuk ke asrama dan memotong rambut penghuninya, tidak mustahil pada masa akan datang mereka memotong leher anak saya tanpa sedar,” katanya.
Sebelum ini Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechik berkata pihaknya sedang menyiasat aduan itu dan akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang bertanggungjawab.

Bagaimanapun, katanya kesemua 27 pelatih di bilik yang sama telah disoal siasat dan pihaknya tidak menemui objek tajam atau rambut yang dikatakan dipotong.

Sebagai warga negara yang perihatin terhadap isu tersebut khususnya melibatkan sensitiviti sesuatu agama mahu pun adat resam sesuatu kaum, saya amat menyanjung tinggi kenyataan YB Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang dengan tegas menafikan semua tohmahan tersebut demi integriti dan ketelusan dalam menguruskan program PLKN selama ini. Program ini telah meningkatkan semangat petriotisma yang tinggi khususnya kepada anak saya yang juga pernahmengikutinya sebelum ini.

Tiada ulasan: