Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Isnin, 5 Julai 2010

Penganalisaan terhadap dakwaan kebangkrapan Felda

SEJAK minggu keempat bulan Jun lalu hingga semalam, banyak isu berkaitan Felda timbul ekoran dakwaan terbuka akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Suara Keadilan yang menyiarkan laporan berunsur pembongkaran terhadap Felda.

Banyak penulisan mengenainya diterbitkan antara lainnya menyentuh tentang Felda yang dikatakan bankrap. Mendakwa Felda mengalami kerugian sehingga bankrap bukan sahaja satu tuduhan serius, malah boleh mencetuskan kebimbangan terhadap seluruh warga Felda. Menyedari fakta itu perlu perjelaskan dengan betul dan mengelakkan kekeliruan, maka Felda dilaporkan akan mengambil tindakan undang-undang dalam mencari kebenarannya, terhadap akhbar tersebut serta beberapa pemimpin pembangkang. Shabas diatas usaha tersebut.

Antara yang akan dinamakan dalam saman tersebut ialah ketua pengarang akhbar itu, wartawan terlibat, pemegang permit dan empat pemimpin pembangkang iaitu penyelaras pakatan pembangkang, Datuk Zaid Ibrahim, Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Tan Kee Kwong dan Suhaimi Said serta Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd. Abdul Wahid Endut.

Laporan akhbar Suara Keadilan itu timbul selepas Parlimen diberitahu tentang kemerosotan tunai Felda daripada RM4.08 bilion pada 2004 kepada RM1.35 bilion pada 2009 disebabkan badan itu berbelanja ke arah peningkatan sosioekonomi para peneroka dan pembelian beberapa aset.

Merasakan diri terhina maka tidak hairanlah beberapa kelompok peneroka Felda mahu mengadakan demonstrasi membantah laporan tidak berasas itu. Perlu difahami bahawa dalam hal ini, pihak yang menjadi mangsa adalah warga Felda terutama mereka yang mudah menerima maklumat yang disebarkan oleh pakatan pembangkang atau menerusi media perbagai suber seperti yang ujud sekarang.

Namun, sebarang usaha ke arah mengembalikan kepercayaan seperti yang dilakukan sekarang perlulah dilakukan segera kerana kita tidak mahu pemikiran peneroka Felda terus ditanam dengan kebencian terhadap pengurusannya. Seperti kata pepatah, mencegah lebih baik daripada mengubati, maka gerakan membanteras dan menangani fitnah jika ianya betul terhadap peneroka Felda perlu dilakukan dari semasa ke semasa dan tidak hanya ketika timbul sesuatu isu sahaja. Ini kerana jika dakwaan tersebut ada kebenarannya, kerajaan sudah barang pasti menerima tempiasnya.

Dalam persaingan itu, yang akan menang adalah pihak yang selalu mendampingi peneroka Felda. Dengan itu, sebarang tuduhan tidak berasas dapat ditangkis dengan lebih pantas sekali gus membuatkan peneroka Felda tidak sempat untuk beralih arah.

Ini kerana kebanyakan generasi kedua Felda berada dalam kelompok usia yang hampir sama iaitu 40 tahun ke bawah. Jadi tentulah, mereka ini lebih arif terhadap apa yang dimahukan oleh kelompok usia itu di Felda seluruh negara. Pendedahan apa yang sebenarnya berlaku perlu diketahui oleh mereka secara terbuka. Berani kerana benar!

Tiada ulasan: