Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Khamis, 10 Jun 2010

pendekatan selamat sebelum membangunkan Kg Baru

Keputusan YB Menteri Wilayah Persekutuan untuk bersedia menerima pandangan penduduk Kg Baru Kuala Lumpur mengenai masa depa pembangunan dikampung mereka menerusi pungutan suara adalah tindakan bijak dan bertepatan dengan slogan Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

Setelah sekian lama perkara ini menjadi isu bualan dan kemunculan beberapa pihak termasuk NGO menyuarakan pandangan mereka, keputusan tersebut dilihat amat bertepatan seleras dengan apa yang dihasratkan majoriti daripada mereka.

Ada beberapa isu pokok yang menjadi tunjang kepada perbahasan tersebut. Ini termasuklah perkara berkaitan identiti perkampungan tradisi melayu dalam bandar. Sejauh mana pengekalan identiti ini dapat dipertahankan secara keseluruhannya di Ibukota ini hanya akan terletak sejauh mana perjuangan untuk mengekalkan Kg Baru Kuala Lumpur sebagai ikon pentingnya. masih terdapat hampir sepuloh atau lebih kampung Melayu tradisional ini sehingga kini di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini.

Jika semuanya kelak dimakan arus pembangunan dan bertukar tangan, maka tiada lagilah kebanggaan imej melayu warisan zaman ini kecuali tinggal dalam lipatan sejarah sahaja. Akibat pembangunan dan mengejar keuntungan, pemiliknya sudah pasti mudah terpengaruh dengan habuan yang bakal dikecapi. Walaubagaiman pun kesannya, sudah pasti pemilikan melayu akan berkurangan akibat tindakan tersebut.

Jika dilihat daripada nilaian komersil pula, jika pandai kita menguruskan dan pandai mengolahnya kedua-dua akan kita perolehi. Apa pun tindakan yang bakal berlaku selepas ini, semangat untuk mengutamakan kepentingan ramai sudah pasti diutamakan. Seperti juga Kg Baru, Kg Malaysia Raya juga sudah pasti berdepan dengan isu yang sama. Pembangunan yang menghimpit kawasan kami sudah pasti menjadikan aset penduduk yang memliki tanah dikawasan yang dimaksudkan bakal melonjak. Sekali lagi diharapkan pihak kerajaan khususnya Kementerian Wilayah Persekutuan atau DBKL seharusnya merangkakan pelan jangka panjang sebelum perkara ini berlaku. Apa pun perancangan, samada kerajaan, swasta mahupun individu, hak dan keujudan penduduk asal janganlah dilupan begitu sahaja.

Tiada ulasan: