Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Selasa, 30 Mac 2010

MEB tidak pinggir mana-mana kaum apatah lagi Bumiputera‏

Golongan Bumiputera yang merasakan dirinya terpinggir dalam usaha pembasmian kemiskinan dalam Model Ekonomi Baru (MEB) harus menghantar maklum balas kepada kerajaan bagi membolehkan tindakan diambil, “Perdana Menteri jelas tidak meminggirkan mana-mana golongan termasuklah golongan Bumiputera. Sekiranya mereka (Bumiputera) merasakan diri mereka terpinggir dari model ini, kerajaan telah menyediakan borang maklum balas dalam model yang bakal dibukukan ini.
“Kerajaan akan mengkaji maklum balas ini bagi mengetahui kaedah terbaik untuk menseimbangkan kedudukan ekonomi rakyat terutama golongan Bumiputera,” Inisiatif dalam MEB, yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini, mampu meningkatkan pembangunan ekonomi negara terutamanya di kampung-kampung dan kawasan luar bandar.

Pembangunan Kampung Baru di Kuala Lumpur juga adalah antara contoh pembangunan cemerlang di kampung yang dilaksanakan Perdana Menteri untuk meningkatkan taraf hidup penduduk. Meskipun MEB akan tetap mempertingkatkan sokongan kepada kaum Bumiputera, ia tetap memberikan hak yang saksama kepada kaum lain.

Saya juga berharap nasib masyarakat yang kurang bernasib baik akan dapat diperjuangkan dan mereka akan menerima bantuan yang sewajarnya. “Sebenarnya penduduk di luar bandar ada yang masih dalam keadaan daif. Jadi saya rasa kali ini biarlah ia benar-benar dirasai oleh rakyat disemua peringkat.

Keistimewaan untuk golongan Bumiputera juga diharapkan tidak akan diberikan kepada hanya satu atau dua pihak sahaja sehingga mengenepikan hak pihak lain. Pelaksanaan yang berteraskan ketelusan serta beramanah juga mestilah dikotakan agar tiada lagi keteresan berlaku seperti mana sebelum ini

Tiada ulasan: