Welcome to my Blog

Welcome to my Weblog. This site is dedicated to publishing my writings as and when I am able to pen my thoughts and opinions.Interested parties, including the Press, may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited tfrom me. Comments must be accompanied by names and contact. Anonymous postings and those containing profanities and obscenities will be rejected.

Salam pengenalan buat semua

Semoga keujudan blog ini akan memberikan ruang untuk kita sebagai pemimpin diperingkat akar umbi untuk bertukar pandangan dan pengalaman dalam menangai isu-isu semasa kemasyarakat ditempat masing-masing. Tuan/puan mungkin pimpinan kerdil diperingkat bawahan, samada diluar bandar atau pekan kecil, didaerah mahu pun bandar, jangan lupa bahawa anda mempunyai peranan tertentu dalam merobah pemikiran rakyat.

Bersamalah kita berazam untuk meninggikan mutu kehidupan dan kefahaman penduduk dalam sesebuah masyarakat itu menangani cabaran alaf baru. Semoga komuniti kita akan menjadi tempat yang menarik, maju dan menguntungkan buat semua penduduknya.anda boleh berkomunikasi dengan saya menerusi email peribadi di mzha@hotmail.com atau hubungi saya terus menerusi 019-2764133

capaian

Ahad, 27 September 2009

Polimik Pemilhan Calon Bagan Pinang

Politik sekarang, politik wang dan kuasa. Dah pernah dapat kedudukan dan kuasa, hendak lagi berkuasa. Dah sampai ke peringkat rakus - rakus wang,kedudukan dan kuasa. Agama, bangsa, dan negara dah tak penting sangat. Sepertimana yang saya sering katakan ini semua adalah sifat-sifat yang dibina oleh suatu sistem pemerintahan yang berasaskan kepada keindividualan yang "kesan" dan "akibat" daripadanya, (iaitu akibat amalan sistem tersebut) telah menular luas di kalangan benak dan hati-nurani ramai daripada kita.

Rata-rata kita semua telah terjebak oleh sistem tersebut, yang membuatkan kita sukar terkeluar daripadanya sekiranya tidak mempunyai iltizam dan iktikad yang kuat untuk melepaskan diri daripadanya. Ia memerlukan apa yang dinamakan reformasi mutlak (total reformation),khususnya transformasi qalbu, jiwa murni dan melihat sesuatu bukan saja dari kaca-mata kepala, tetapi juga kaca-mata hati.Ini hanya boleh berlaku atau dilakukan bilamana kita sudah bersedia dengan sesungguhnya untuk kembali ke pangkal jalan - jalan dan ajaran Allah SWT dan Rasul yang sebenar-benarnya.

Konflik atau pertembungan budaya Barat dan Timur akan terus berlaku sehingga ke hari kiamat. Manusia, khususnya manusia Islam akan terus diasak supaya mengikut "cara hidup" mereka. Al-Baqarah, 120. Dan mereka, orang-orang Yahudi dan Nasrani akan terus bersekongkol mempastikan kita terus disesatkan - Al-Maidah, 51, dan Surah Al-Fatihah.

Buktinya: Kalau orang dulu ditawarkan memegang jawatan, ramai yang menolak kerana tidak sanggup memikul amanah yang dianggap mereka berat. Orang sekarang sanggup membayar, merasuah, melawan "arus" (walaupun tahu - tidak semestinya sedar - peribadi mereka telah tercemar dan tidak mungkin dapat mengembalikan keyakinan orang ramai terhadapnya, kecuali para "penyokongnya.")

Memilih orang-orang seperti ini adalah seolah-olah memilih untuk "membunuh diri" bagi mereka yang memilihnya. Orang-orang seperti ini, biasanya, akan sering mendahulukan "aku" daripada "dia" - diri sendiri dan konco-konconya,daripada orang lain.

Tiada ulasan: